خواص حلوا و موارد مصرف آن

حلوا ارده یکی از بهترین و مقوی ترین غذاها به خصوص در وعده سحری است که به دلیل کالری زیاد برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن به ویژه گروه سنی کودکان، سالمندان و بیماران است. مصرف این ماده غذایی مقوی و پرانرژی به ویژه در مناطق سردسیر به عنوان یک منبع اصلی غذایی قابل توجه است.

در تولید این محصول به نسبت مخلوط قند و گلوکز، عصاره چوبک ریشه و ارده (ارده، مایع روغنی از دانه های کنجد دانه دار، بو داده و آسیاب شده با هم مخلوط می شود، محصول جامد امولسیون کنجد است. روغن (به عنوان روغن کنجد) در مخلوطی از شربت شکر.

خواص حلواده شباهت زیادی به کنجد دارد، انرژی بخشی به بدن، افزایش قدرت یادگیری، بهبود عملکرد ذهن، تسکین درد مفاصل، درمان ناراحتی های کبد و کلیه، کمک به درمان و رفع کم خونی. و … مهمترین خواص حلواهده و فواید مصرف آن.

برخی از مهمترین فواید درمانی حلوا ارده

یکی از مهمترین خواص حلوا ارده به دلیل کالری بالای آن تامین انرژی برای بدن به ویژه برای کودکان و سالمندان است.

استفاده از حلوا ارده در وعده صبحانه برای کودکان باعث افزایش قدرت یادگیری، حافظه و عملکرد ذهنی آنها می شود.

مصرف حلوا عهده به رفع کم خونی و کاهش فقر آهن خون کمک می کند، بنابراین برای زنان و دختران مفید است.

خاصیت هلوتیک اسید به تسکین و درمان بیماری های استخوان و مفاصل کمک می کند و برای دردهای استخوانی و تسکین درد مفاصل به ویژه در سرماخوردگی بسیار مفید است.

به طور کلی استفاده روزانه از حلوا با شکر قهوه ای در رژیم غذایی برای درمان و رفع بی حسی، بی حسی، یبوست، فلج و فشار خون پایین مفید است.

از خواص حلوا در طب سنتی باز شدن خفه (انسداد اعضاء مختلف)، خلط و جهش در افراد سرد مزاج است.

استفاده از هلوتیکا برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبد و مشکلات کلیوی مفید است و به درمان بیماری آنها کمک می کند.

حلوا ارده سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است و به شرطی که به خوبی فرآوری شده باشد و حرارت و نگهداری مناسب داشته باشد در تامین اسیدهای چرب ضروری برای انسان موثر بوده است. شرایط آنها نیز مناسب هستند.

رفع خستگی و بازیابی انرژی از دست رفته از دیگر خواص ارده قرمز است. افرادی که با مزاج خود سازگار نیستند می توانند از سنگ حلوا و سایر درمان های تهیه شده از کنجد برای تامین کلسیم و روی بدن برای تقویت بدن استفاده کنند. و استحکام استخوان ها و دندان ها.

ارزش غذایی حلوا ارده

ماده اصلی حلوا ارده پرنسس، کنجد است. کنجد یکی از مفیدترین منابع دریافت آهن، روی و کلسیم است. حلواه ارده همچنین حاوی مواد و ویتامین های موجود در کنجد، حاوی پروتئین، ویتامین های گروه B، ویتامین های A و D، لیزین و اسیدهای چرب غیر اشباع و اشباع مانند اسید اولئیک است.

ترکیبات حلواهده ارده، شکر، عصاره ریشه چوبک، اسید سیتریک، سفیده تخم مرغ و ترکیبات معطر شامل فلفل، وانیل و … است. شکر و ارده دو ترکیب اصلی حلوا هستند که حدود 50 درصد فرمول حلوا را تشکیل می دهند.

مضرات حلوا ارده

مصرف بیش از حد حلوا ارده به دلیل قند زیاد موجود در آن برای دیابتی ها مضر است و باید با احتیاط مصرف شود.

میزان چربی و کالری موجود در حلوا بسیار زیاد است، بنابراین زیاده روی در مصرف آن باعث چاقی و اضافه وزن می شود و افراد دارای چربی خون از مصرف حلوا پرهیز کنند.

کالری حلوا ارده

بدن حلواهرده گرم است و زیاده روی در مصرف آن برای افراد گرم مزاج مناسب نیست، صفرهای خود را غلیظ می کنند و در برخی افراد باعث سوزش صورت و بدن می شود.

نکته مهم در استفاده از حلوا کیفیت آن است. اگر حلوا ارده تماماً از روغن کنجد تهیه شده باشد، ارزشش را دارد، اما برخی کارخانه‌های زالزالک و ارده ممکن است روغن‌های دیگری را با هم مخلوط کنند که ارزش روغن کنجد و کنجد را زیر سوال ببرند.